Kedves Sigmund!

Mátai Tamás

Ha az ember pszichológus, akkor érdekli, hogy működik az ember, milyen magyarázata van ennek vagy annak a jelenségnek.

Ha az ember közgazdász, akkor érdekli, hogyan működik a világ, tudunk-e hatékonyabbat vagy jobbat, mint ami van.

Ha az ember pszichológus és közgazdász, akkor nem fél megkérdezni, hogy mire jó, hogy ennyi mindent tudunk az ember működéséről.

Mátai Tamás
pszichológus, közgazdász


A kapcsolatot a mataitamas kukac mataitamas.hu címen veheted fel velem.

© Mátai Tamás, 2012
A Kedves Sigmund! blogon található írások – részben vagy teljes terjedelmükben, a szerző feltüntetésével és a forrás megjelölésével – non-profit célból szabadon, kereskedelmi célból a szerző írásbeli engedélyével idézhetők.

Kövess a facebookon is. :)

Friss topikok

Címkék

agy (3) aktivitás (1) attribúció (1) beszűkül (3) betegségelőny (6) betegszerep (2) bill gates (1) bio-pszicho-szociális (1) bipoláris (2) catherine zeta-jones (1) cirkuláris okság (1) Columbo (1) concorde csapda (1) csoport (5) depresszió (9) depresszív realizmus (2) divergens (1) dollárárverés (1) egészségpszichológia (1) einstein (1) életkezdési krízis (1) emlék (2) evolúciós pszichológia (3) felejtés (1) figyelem (3) film (1) fiókeffektus (1) fogadalom (1) frontérzékenység (1) genetika (3) gondolkodás (1) halál (1) hiedelem (1) hipnózis (1) holdudvarhatás (2) hospice (1) időtöltés (2) intimitás (1) introvertált (1) játékelmélet (1) játszma (1) johari-ablak (1) kockázati faktor (2) kognitív (8) kognitív terápia (2) kognitív torzítás (1) kommunikáció (6) konvergens (1) környezet (3) lélek (5) lineáris okság (1) mélylélektan (1) mihalik enikő (1) mire jó (7) modell (6) multikauzalitás (1) nevelés (1) ok (1) okozat (1) önismeret (9) optimizmus (1) öröklés (1) palliatív (1) pesszimizmus (1) phineas gage (1) pozitív pszichológia (3) protektív faktor (3) pszichológia (5) pszichopatológia (1) pszichoszomatika (1) pszichotöri (1) relaxáció (3) reziliencia (1) rítus (1) stressz (3) strukturálás (2) szociál (4) szorongás (5) társas összehasonlítás (1) társas támogatás (1) teljesítmény (3) terápia (6) test (6) transzgeneráció (3) tranzakcióanalízis (1) újév (1) vakfolt (2) valentin nap (1) változás (3) vicces kép (4) visszavonulás (1) Címkefelhő

HTML

Túl jó a teljesítményed? Megmondom, hogy rontsd le.

2012.10.26. 08:48 Mátai Tamás

Időnként mindenkivel előfordul, hogy épp jól mennek a dolgai. Azonban most elmondom az én két legbiztosabb módszeremet arra, hogy ezek az optimális szakaszok a lehető legrövidebbek legyenek. Az egyik a patópálozás, a másik pedig a listagyártás munkanévvel fog itt szerepelni.

szorong.jpg

A patópálozás titka az időzítés, tartalma pedig az ismert vers, amelynek visszatérő rigmusa ez: „Ej, ráérünk arra még!”. Ami pedig az időzítést illeti, bármikor, amikor azt veszem észre, hogy egy feladat elkezd feszíteni, szorongatni, rögtön a fenti mondattal vagy hasonló mondatokkal űzöm el a kezdődő szorongást. "Még rengeteg időm van, felesleges még nekikezdeni." Nagyon jó eséllyel időben meg lehet akadályozni ezzel a módszerrel, hogy elvégezzem a dolgomat.

Ha viszont úgy érzem, hogy épp jól mennek a dolgaim, nagyjából mindennel végezni fogok határidőre és az optimális teljesítmény veszélye elháríthatatlannak tűnik, na, ekkor alkalmazom szívesen a listagyártást mint végső megoldást. A listagyártás titka a részletezésben rejlik. Minél részletesebben kell a listát legyártani, hogy az elvégzendő néhány feladatról valóban el tudjam hinni, hogy teljesíthetetlenek. Mindenképpen tele kell írni olyan apró, mindennapos feladatokkal is, amelyeket rutinszerűen csinálunk, szinte észre sem vesszük az elvégzésüket. Így egy ilyen extra sürgős feladatlistára fel kell írni a szemét levitelét, de még jobb, ha a cipő megkötését és hideg idő esetén a sál-sapka előszedését is felírjuk. Ha véletlenül fogyna a hosszú lista, amit minél gyakrabban kell ellenőrizni, jöhet az újabb lista írása.

Hogy ez nem pszichológia? Már hogyne lenne az.

A patópálozás és a listagyártás elméleti alapja a két amerikai pszichológusról elnevezett Yerkes-Dodson törvény, amely az egyéni teljesítmény és az izgatottsági szint (arousal) közti összefüggést vizsgálja. Teljesítmény alatt sok mindent érthetünk, a szénlapátolás gyorsaságától az elkészített ebéd ízletességén át egy megírt szöveg érthetőségéig és élvezhetőségéig. Itt egy ábra erről.

yerkes_dodson_r.jpg

Az ábra azt mutatja meg, hogy az arousal növekedésével növekszik a teljesítmény – egy ideig. Az izgalmi szint további növelésével csökken. Látható, hogy a teljesen nyugodt, lelazult állapot ugyanúgy nem kedvez a teljesítménynek, mint a gyomorgörcsös szorongás. Az optimális teljesítmény középen található: amikor valamelyest igenis izgatottak vagyunk – de nem túlzottan. Az izgatottságnak van olyan szintje, amely már a teljesítmény rovására megy.

Fentebb különböző szavakkal illettük az arousal alacsony és magas fokát. A pszichológia nem mindig ilyen finomkodó: gyakran egységesen a szorongás szót használja. Amit megkülönböztet, az a jó és rossz szorongás. Az előbbit facilitáló szorongásnak hívja: ez  serkenti a működést, motivál, teljesítményre ösztönöz. Az utóbbi megbénít, maga alá gyűr, gátol. Ez a debilizáló szorongás.

Rendben, de mire jó ez a gyakorlatban?

Tiszta sor: hogy növeljük a teljesítményünket. Ha azt vesszük észre, hogy ez vagy az a feladatunk nem megy, akkor érdemes megfigyelnünk először, hogy pillanatnyi állapotunk szerint az izgalmi görbe melyik felén veszteglünk. Ha a bal oldalán, azaz ha „túl nyugodtak” vagyunk, akkor facilitáló szorongásra van szükségünk. Ekkor érdemes elgondolkodni például azon, hogy mi történik, ha nem oldjuk meg a feladatot – és hasznos lehet, ha ettől egy kicsit rosszabbul érezzük magunkat. Ha azonban már-már lebénít a gondolat, hogy nem leszünk készen – vagyis a szorongásunk olyan mértékű, hogy debilizál minket –, akkor arra van szükség, hogy kicsit megnyugtassuk magunkat. Ilyenkor felbecsülhetetlen értékű időnket érdemes pihenésre, lazításra, relaxációra fordítani, akár csak néhány perc erejéig. A lazítással töltött idő jó befektetés: gyorsan megtérül – ez a megnövekedett teljesítményünkön fog látszani.

Te inkább patópálozol vagy listát gyártasz? Mit teszel a teljesítményed növelése érdekében?

6 komment

Címkék: szorongás teljesítmény kognitív relaxáció mire jó

A bejegyzés trackback címe:

http://kedvessigmund.blog.hu/api/trackback/id/tr644870144

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Kanyó Zsuzsa 2012.10.26. 11:49:22

Sajnos a "patópálozás" és a"listagyártás" is előfordult már az életemben, elég sokszor.Ha ezeket fölismerem, tudok rajtuk változtatni. Nekem ennél sokkal nagyobb bajom van: nem hiszem el magamról, hogy megérdemlem a jót,és olyasmivel próbálkozom, amiről a tudatalattim súgja, hogy csak kudarccal végződhet.Amikor megvan a kudarc, úgy-ahogy feldolgozom, elhatározom, hogy ilyen még egyszer nem lesz, aztán mégis.Ezzel együtt vagyok jóban magammal.

Mátai Tamás · http://mataitamas.hu 2012.10.26. 13:15:09

@Kanyó Zsuzsa: Ha felismered és tudsz rajta változtatni, az már siker. :)
Ha jóban vagy magaddal, annak ellenére, hogy a várhatóan kudarcra ítélt folyamatba belekezdj, akkor miért szeretnél ezen változtatni?

Kanyó Zsuzsa 2012.10.26. 20:51:06

Pontosan azt a kérdést tetted föl nekem, amit én tennék föl magamnak, ha a topon lennék, de nem vagyok ott.

Mátai Tamás · http://mataitamas.hu 2012.10.27. 10:07:12

@Kanyó Zsuzsa: a másiknak gyakran könnyebb ilyen kérdéseket feltenni, mint magunknak, különösen, ha nem vagyunk a topon.

Papp Evelin 2012.10.30. 01:16:15

annak a jelenségnek van neve, amikor mindent patópálozok, aztán rájövök, hogy annyi mindent kéne csinálni, hogy nem is tudom, hogy fogjak hozzá, ezt nem is lehet, ez agyrém, szóval rágörcsölök, és aztán inkább semmit nem csinálok meg?
mert én így aknázom alá minden teljesítményemet.
vagy ez csak simán patópál- advanced level?

Mátai Tamás · http://mataitamas.hu 2012.10.30. 08:29:50

@Papp Evelin: nincs neki neve, legalábbis én nem hallottam arról, hogy volna. Mindenesetre, amit leírtál az a görbe bal szélén (patópál) eltöltött idő után a hirtelen jobbszélre (rágörcsölés) kerülés esete. Azaz a fokozatos szorongásnövelés helyett rögtön debilizáló szorongásba váltás. Tutibiztos módszernek tűnik. :)