Kedves Sigmund!

Mátai Tamás

Ha az ember pszichológus, akkor érdekli, hogy működik az ember, milyen magyarázata van ennek vagy annak a jelenségnek.

Ha az ember közgazdász, akkor érdekli, hogyan működik a világ, tudunk-e hatékonyabbat vagy jobbat, mint ami van.

Ha az ember pszichológus és közgazdász, akkor nem fél megkérdezni, hogy mire jó, hogy ennyi mindent tudunk az ember működéséről.

Mátai Tamás
pszichológus, közgazdász


A kapcsolatot a mataitamas kukac mataitamas.hu címen veheted fel velem.

© Mátai Tamás, 2012
A Kedves Sigmund! blogon található írások – részben vagy teljes terjedelmükben, a szerző feltüntetésével és a forrás megjelölésével – non-profit célból szabadon, kereskedelmi célból a szerző írásbeli engedélyével idézhetők.

Kövess a facebookon is. :)

Friss topikok

Címkék

agy (3) aktivitás (1) attribúció (1) beszűkül (3) betegségelőny (6) betegszerep (2) bill gates (1) bio-pszicho-szociális (1) bipoláris (2) catherine zeta-jones (1) cirkuláris okság (1) Columbo (1) concorde csapda (1) csoport (5) depresszió (9) depresszív realizmus (2) divergens (1) dollárárverés (1) egészségpszichológia (1) einstein (1) életkezdési krízis (1) emlék (2) evolúciós pszichológia (3) felejtés (1) figyelem (3) film (1) fiókeffektus (1) fogadalom (1) frontérzékenység (1) genetika (3) gondolkodás (1) halál (1) hiedelem (1) hipnózis (1) holdudvarhatás (2) hospice (1) időtöltés (2) intimitás (1) introvertált (1) játékelmélet (1) játszma (1) johari-ablak (1) kockázati faktor (2) kognitív (8) kognitív terápia (2) kognitív torzítás (1) kommunikáció (6) konvergens (1) környezet (3) lélek (5) lineáris okság (1) mélylélektan (1) mihalik enikő (1) mire jó (7) modell (6) multikauzalitás (1) nevelés (1) ok (1) okozat (1) önismeret (9) optimizmus (1) öröklés (1) palliatív (1) pesszimizmus (1) phineas gage (1) pozitív pszichológia (3) protektív faktor (3) pszichológia (5) pszichopatológia (1) pszichoszomatika (1) pszichotöri (1) relaxáció (3) reziliencia (1) rítus (1) stressz (3) strukturálás (2) szociál (4) szorongás (5) társas összehasonlítás (1) társas támogatás (1) teljesítmény (3) terápia (6) test (6) transzgeneráció (3) tranzakcióanalízis (1) újév (1) vakfolt (2) valentin nap (1) változás (3) vicces kép (4) visszavonulás (1) Címkefelhő

HTML

Mi a baj Catherine Zeta-Jones-szal?

2012.11.22. 09:02 Mátai Tamás

A minap botlottam a hírbe, hogy Catherine Zeta-Jones mániás depressziós. Életében túl sok volt a stressz, az interneten gyakran keresett a nevére, a találatok közül csak a negatív kritikára koncentrált. Emiatt meglehetősen rosszul érezte magát.

czj.jpg

Catherine Zeta-Jones híres színésznő, Michael Douglas felesége, aki kiállt a nyilvánosság elé és beszélt állapotáról. De mi az a mániás depresszió?

Elsősorban egy nem túl szerencsés elnevezése a bipoláris zavarnak. Azért nem túl szerencsés, mert a mánia a köznyelvben valami egészen mást jelent, mint a pszichológiában. "Mindig kimegy a meccsekre, ez a mániája" - mondhatja valaki, de ez nemcsak, hogy nem betegség, nem is az a jelenség, amiről a fenti kifejezés szól.

A bipoláris zavar vagy bipoláris depresszió egy olyan állapot, amelyben depressziós, azaz lehangolt állapotok és mániás, azaz felhangolt állapotok váltják egymást bizonyos időközönként. Ez utóbbira felfokozott önértékelés, csökkent alvásigény, gondolatrohanás, felfokozott aktivitás lehet jellemző. Talán köznyelvileg ez az "egyszer fent, egyszer lent" folyamatos állapota. Hogy mennyi ideig tartanak a lehangolt és felhangolt szakaszok, illetve, hogy mennyire mélyek vagy magasak, ez is jellemzi e betegségcsoportot: ezek alapján különítik el az altípusokat.

A hír azonban nem csupán a diagnózisról szól, hanem arról is, hogy a színésznő hogyan került stresszteli helyzetbe, illetve, hogy hogyan küzdött meg ezzel. A hírt elolvasva, szinte biztos, hogy kognitív terápiában (is) részesült. Ez a cikkben kiemelt mondatból sejthető, miszerint "a találatok közül csak a negatív kritikára koncentrált". Ezt a mechanizmust úgy hívja a kognitív pszichológia, hogy negatív szűrés, vagy a pozitív esetek figyelmen kívül hagyása. Ez egy ún. kognitív torzítás vagy gondolkodási hiba. Azonban, ha ezt felismerjük, akkor tudunk változtatni rajta. Figyelembe vehetjük, például híres színésznőként, hogy a sok negatív kritika mellett számos pozitív is van, sőt még időnként egy-egy díjjal is jutalmazzák a munkánkat. Ekkor a negatív hangok miatt átélt stressz csökkenthető.

Honnan gondolhatjuk, hogy a színésznő terápiája sikeres volt?

Egyrészt onnan, hogy beszél róla. Ha egy terápia sikeres, akkor annak egyik legjobb indikátora, hogy a kliens összegzi magában az eredményeket, meglátja viselkedésében, állapotában a változásokat, és megosztja másokkal. A színésznő felismerte, hogy hogyan kerül stresszes helyzetekbe, és kidolgozott magának egy módot arra, hogy ezt elkerülje. Másrészt onnan, hogy kiállásának kimondott célja, hogy sorstársainak példát mutasson, azaz azt üzeni, hogy van szabadulás ebből az állapotból.

A mostani életed stresszesebb vagy kevésbé stresszes mint két évvel ezelőtt volt? Milyen konkrét lépéseket teszel azért, hogy két év múlva kevésbé legyen stresszes?

4 komment

Címkék: terápia depresszió stressz bipoláris szorongás önismeret kognitív kognitív terápia kognitív torzítás catherine zeta-jones

A bejegyzés trackback címe:

https://kedvessigmund.blog.hu/api/trackback/id/tr674919357

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kanyó Zsuzsa 2012.11.22. 10:47:25

Nem tudom, hol a határ a depresszió és a szimpla elkeseredettség, átmenetileg letaglózott állapot között.A kérdéseidre válaszolok.Nem ellenőrizhető, hogy két évvel ezelőtt voltam stresszesebb, vagy most, mert sűrűn hullámzó lelkiállapotban vagyok, minden évben, de ez nem veszélyes.Amikor bajban vagyok, sírok.Igyekszem örömet szerezni magamnak, reggelenként beprogramozom magamnak, hogy ma jó napom lesz,elalvás előtt fölsorolom, mi volt jó aznap.Hiába mondják,hogy az öndicséretnek szaga van, ha sikerült egy-egy feladatomat jól elvégezni,ezt nyugtázom magamban.(Nem úgy, hogy az egész város hallja.)

Mátai Tamás · http://mataitamas.hu 2012.11.22. 11:23:19

@Kanyó Zsuzsa: az öndicséret és a normális önértékelés közt azért van különbség. Nem gondolom, hogy baj lenne azzal, ha számbaveszed olykor-olykor, hogy mi az amit aznap megtettél, és örömmel nyugtázod azt. :)
A depresszió és a rosszkedv, letaglózott állapot közt a legfőbb különbség, hogy a depresszió legalább két hétig tart és sokféle tünete lehet. Ugyanakkor lehet olyan, hogy valaki hosszasan rosszkedvű vagy van úgy letaglózva, hogy hetekig nem tudja mit kéne tennie. Ez esetben lehet, hogy ugyanazt a jelenséget jelölik.

Papp Evelin 2012.11.23. 00:23:59

mikor olvastam az első kérdésedet, egyből az jutott eszembe, hogy ,,sokkal kevésbé stresszesebb". ez biztosan igaz is, de elgondolkodtam a dolgon, és van sok minden, amit hiányolok a korábbi életemből, és ami boldogabbá, motiváltabbá, stb. tehetne most, de a számomra stresszt okozó tényezők: a beszabályozott életmód, az elvárások és kötelezettségek nagyon nem hiányoznak. amit tenni próbálok a jövőbeli stressz elkerülésére... hát, nem sok minden. próbálok mindenhol örömforrásokat keresni, nem problémacentrikusnak lenni, de ez inkább a jelenre vonatkozik, a jövőre nem is szeretek gondolni.

Mátai Tamás · http://mataitamas.hu 2012.11.23. 09:35:19

@Papp Evelin: a pillanatban élés és az örömforrások keresése innen úgy hangzik, hogy stresszcsökkentés. :)