Kedves Sigmund!

Mátai Tamás

Ha az ember pszichológus, akkor érdekli, hogy működik az ember, milyen magyarázata van ennek vagy annak a jelenségnek.

Ha az ember közgazdász, akkor érdekli, hogyan működik a világ, tudunk-e hatékonyabbat vagy jobbat, mint ami van.

Ha az ember pszichológus és közgazdász, akkor nem fél megkérdezni, hogy mire jó, hogy ennyi mindent tudunk az ember működéséről.

Mátai Tamás
pszichológus, közgazdász


A kapcsolatot a mataitamas kukac mataitamas.hu címen veheted fel velem.

© Mátai Tamás, 2012
A Kedves Sigmund! blogon található írások – részben vagy teljes terjedelmükben, a szerző feltüntetésével és a forrás megjelölésével – non-profit célból szabadon, kereskedelmi célból a szerző írásbeli engedélyével idézhetők.

Kövess a facebookon is. :)

Friss topikok

Címkék

agy (3) aktivitás (1) attribúció (1) beszűkül (3) betegségelőny (6) betegszerep (2) bill gates (1) bio-pszicho-szociális (1) bipoláris (2) catherine zeta-jones (1) cirkuláris okság (1) Columbo (1) concorde csapda (1) csoport (5) depresszió (9) depresszív realizmus (2) divergens (1) dollárárverés (1) egészségpszichológia (1) einstein (1) életkezdési krízis (1) emlék (2) evolúciós pszichológia (3) felejtés (1) figyelem (3) film (1) fiókeffektus (1) fogadalom (1) frontérzékenység (1) genetika (3) gondolkodás (1) halál (1) hiedelem (1) hipnózis (1) holdudvarhatás (2) hospice (1) időtöltés (2) intimitás (1) introvertált (1) játékelmélet (1) játszma (1) johari-ablak (1) kockázati faktor (2) kognitív (8) kognitív terápia (2) kognitív torzítás (1) kommunikáció (6) konvergens (1) környezet (3) lélek (5) lineáris okság (1) mélylélektan (1) mihalik enikő (1) mire jó (7) modell (6) multikauzalitás (1) nevelés (1) ok (1) okozat (1) önismeret (9) optimizmus (1) öröklés (1) palliatív (1) pesszimizmus (1) phineas gage (1) pozitív pszichológia (3) protektív faktor (3) pszichológia (5) pszichopatológia (1) pszichoszomatika (1) pszichotöri (1) relaxáció (3) reziliencia (1) rítus (1) stressz (3) strukturálás (2) szociál (4) szorongás (5) társas összehasonlítás (1) társas támogatás (1) teljesítmény (3) terápia (6) test (6) transzgeneráció (3) tranzakcióanalízis (1) újév (1) vakfolt (2) valentin nap (1) változás (3) vicces kép (4) visszavonulás (1) Címkefelhő

HTML

Összeesni csak pontosan, szépen

2012.11.09. 08:41 Mátai Tamás

holdudvar_neni.jpgIdős, sovány, kissé felpüffedt arcú nő. Ráncos bőr, szomorkás arckifejezés. Kötött, szürkés-rózsaszín sapka; kopott, barnás kabát, hajlott hát, két szatyor. Piac, a kocsma előtt néhány asztal, az egyik mellett halad el. A pulthoz érve megtántorodik, lábai hajlanak, de még épp megkapaszkodik, és felhúzza magát. Szatyrát felrakja az asztalra, úgy próbálja két kézzel megtartani magát. Egy percig úgy tűnik, hogy sikerül új erőre kapnia, de a láb csak csuklik, hajlik, és egy pillanat múlva összeesik. A földre kerülve próbál feltápászkodni. A kocsma közönsége csak nézi szenvtelenül. Jobb oldalára fordul, hogy könnyebben felálljon, de nem megy. A kocsmában az egyik idősebb, szemüveges úr végül odamegy, hónaljánál fogva lábra állítja, de ő újra összecsuklik. Valaki széket hoz, leültetik. Az ülés sem biztonságos, a nő láthatóan szédül, kapaszkodik a közeli falba. Végül mentőt hívnak.

--

A történet hétköznapi, sokszor láthatunk kocsmák környékén összeeső, és felállni képtelen embereket. Túl sokat ittak, nem ismernek mértéket, rissz-rossz emberek. Vagy mégsem?

A fenti történet nem szokványos kocsmasztori. A benne szereplő néni, miután a piacon bevásárolt, valószínűleg hazaindult, vagy enni szeretett volna egy lángost. Ehhez azonban át kellett haladnia a piacnak azon a részén, ahol történetesen kocsma, pult és asztalok voltak. Pechjére épp a kocsmánál esett össze. Nem a hentesnél, nem a zöldségesnél és nem is a lángosárusnál.

Ha a leírásban gyógyszertár, teázó, esetleg egy közért szerepel, vajon gondolnánk-e azt, hogy a nő részegsége miatt esett össze?

Valószínűleg nem, legalábbis kevesebbünknek jutna ez eszébe.

Az, hogy a történetben éppen szerepel egy kocsma: véletlen. Az, hogy a kocsma kapcsán a néni ittas állapotát feltételezzük: nem véletlen.

holdudvar.jpgA jelenséget a szociálpszichológia régóta ismeri, a neve pedig holdudvarhatás. (A holdudvar egy optikai jelenség, az atmoszférában található jégkristályok megtörik a holdról visszatükröződő fényt, emiatt látjuk, hogy "udvara van a Holdnak". Tehát egy létező A dolog miatt látni vélünk egy B dolgot, ami tulajdonképpen nincs.) 

A holdudvarhatás azt jelenti, hogy bizonyos kezdeti információk (pl. kocsma) alapján ítélünk meg helyzeteket és embereket (pl. "nyilván részegek"), méghozzá úgy, hogy a kezdeti információt helyesnek fogadjuk el, és további gondolatainkat ehhez igazítjuk. A holdudvarhatás miatt ítélőképességünk jelentősen romolhat: nem segítünk a történetben szereplő néninek, mert az "csak berúgott". Holott lehet, hogy nem evett egész nap, a kimerültségtől esett össze, és emiatt nem tudott lábra állni. Ha nem hívjuk a mentőt, akkor meghalhat.

De holdudvarhatás az is, amikor a népszerű sportolóval együtt szerepel a politikus, remélve, hogy annak népszerűsége őrá is átragad. Vagy ha az éppen dühös főnökünkről azt képzeljük, hogy soha semminek nem örült még, sőt a feleségét és a gyerekeit is biztosan veri. Azaz a nem ismert információkat az ismert információ köré vont holdudvarral helyettesítjük.

 Géza rendőr, tehát ...

Mónika szőke, tehát ...

Lakatos Gáspár, tehát ...

Tamás pszichológus, tehát ... :)

A holdudvarhatás ellen lehet védekezni: elsősorban nyitottsággal és kérdezéssel. Oda lehet menni a nénihez, megkérdezni, hogy tudunk-e segíteni, hívjunk-e mentőt. A politikus valós teljesítményének a megfelelő helyeken utána lehet olvasni. A főnököt meg lehet kérdezni, hogy telt a hétvégéje (célszerű akkor, amikor épp nem dühös).

Hogy vagy te az első benyomásaiddal? Mikor bizonyultak helyesnek vagy tévesnek? Te milyen első benyomást keltesz másokban?

19 komment

Címkék: kommunikáció agy csoport figyelem szociál holdudvarhatás

A bejegyzés trackback címe:

https://kedvessigmund.blog.hu/api/trackback/id/tr204895582

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

carissima 2012.11.09. 12:09:03

Nagyon decens a néni a leírásban :) semmi kockázatot nem rejt akkor sem, ha netán részeg. Viszont a legtöbb szülő megtanítja a gyerekének, kik a rosszarcú emberek, mert annak van tétje. A holdudvar hatásnak pozitív szerepe, funkciója is van. És egész más kérdés az, hogy az önvédelmi célból megtanult sztereotípiákat ne használja közösségi kirekesztésre, netán állami szintre emelt diszkrimináció támogatására.

Kanyó Zsuzsa 2012.11.09. 13:21:46

Ha egy általam először látott ember emlékeztet egy olyanra, aki valamikor bántott, megalázott, kiterjesztem rá az ellenszenvem, erről nem tehetek.Valószínűnek tartom, hogy engem bizalomgerjesztőnek találnak az első benyomás alapján, ugyanis tőlem kérnek útbaigazítást akkor is, ha rajtam kívül mások is mennek az utcán.Pénzt is szoktak tőlem kérni, feltételezik, hogy adok."Kedves" ismerőseim szerint azért, mert látszik a balekság.

Mátai Tamás · http://mataitamas.hu 2012.11.09. 17:36:41

@carissima: egyetértünk, adaptív is lehet, ha valaki messze elkerüli azokat, akikről valami alapján azt gondolja, hogy rossz emberek. Viszont, ha kellően sok ilyen van, akkor az már nem adaptív, hanem elszigetelő. :)

@Kanyó Zsuzsa: köszönöm, hogy válaszoltál. :)

carissima 2012.11.10. 10:25:29

Nem, a gyerekek önvédelmi sztereotípiájához szükséges "kerüld a rosszarcú embereket" tanításnál nincs olyan, hogy túl sokan esnek a kategóriába és ez elszigetelő. Egy gyereknek nemigen kell az utcán szóba állnia idegenekkel. Persze ha valaki felnőttként ugyanúgy alkalmazza a sémát, ahogy gyerekként kellett neki, akkor lehet elszigetelő akár.

TH 2012.11.10. 13:09:57

Hmm, bennem a fenti szöveg alapján fel sem merült, hogy a néni a részegsége miatt esne össze...nagyon naív vagyok? :)

Kanyó Zsuzsa 2012.11.10. 13:25:45

Ezt megosztom Veletek. Már felnőtt gyerekeim vannak, de amikor iskolába jártak, se tudtuk őket a délutáni foglalkozásokra kísérgetni, mert az apjuk és én a munkahelyünkön múlattuk az időt. Mondtam az egyik kolléganőmnek, hogy sokat aggódom értük, mert sajnos túl barátságosak.( Tőlem tanulták, bárkivel szóba elegyedem,hajléktalanokkal,részegekkel is).Mivel a gyerekeim ilyenek,bármi megtörténhet.Erre a kolléganőm:-Ugyan, Zsuzsa, a Te gyerekeiden messziről látszik, hogy csórók, nem lehet értük váltságdíjat követelni, az ilyet senki nem rabolja el.

Mátai Tamás · http://mataitamas.hu 2012.11.10. 17:00:53

@TH: lehet naivitás is, de az is lehet, hogy neked a fenti leírás esetében az információfeldolgozás nem holdudvarhatás-szerűen működött. :)

@Kanyó Zsuzsa: Nagyon jó. :D

Mátai Tamás · http://mataitamas.hu 2012.11.10. 17:03:35

@carissima: ha csak nem tapasztal a gyerek egyszer-egyszer olyat, hogy a rosszarcú emberek közt is vannak barátságos, jóindulatú emberek, akkor miért alkalmazná ezt a sémát felnőttként másképp?

carissima 2012.11.10. 18:04:14

Sok okból: 1. megnő a fizikai és mentális ereje gyerekkori önmagához képest, ezért a gyerekként még rá potenciálisan veszélyes emberek jó része már nem veszélyes rá 2. elmúlik a "felelj szépen a felnőtteknek, ha kérdeznek" parancs érvényessége, ami miatt szükség volt a "ne állj szóba rosszarcú emberekkel" kivételre 3. ugyanazt a szülőt láthatja szót váltani olyanokkal, akik egyébként a rosszarcú kategóriába esnek, és minden egyes ilyen interakcióból levesz valamit. Pl. azt is, hogy vannak jóindulatú emberek is a rosszarcúak között. Más dolgokból meg azt is, hogy vannak rosszindulatúak a jóarcúak között is. De mire ennyire árnyalódnak a kezdeti hasznos sztereotípiák, már felnő az egykori gyermek.

Mátai Tamás · http://mataitamas.hu 2012.11.10. 18:29:35

@carissima: Attól, hogy megnő az ereje és nem veszélyesek rá a "rosszarcú" emberek, nem fog elmúlni az a viselkedése, hogy kerüli a rosszarcú embereket. Legfeljebb az, hogy nem tart a fizikai erőfölényüktől.

A második verziót bevallom nem értem.

A harmadikban egyetértünk. Amikor azt írtam, hogy "ha csak nem tapasztal a gyerek egyszer-egyszer olyat, hogy a rosszarcú emberek közt is vannak barátságos, jóindulatú emberek", akkor arra gondoltam, hogy akár közvetlen tapasztalata van (ő beszél barátságos rosszarcúakkal), akár közvetett tapasztalata van (anya/apa/fontos személy beszél rosszarcú emberekkel).

carissima 2012.11.10. 19:45:06

Nem fogom könnyesre sírni a párnámat, ha a gyerekem felnőttként is kerüli a rosszarcú embereket... :)
A "felelj szépen, ha kérdeznek" a gyerekeknek a felnőttekkel szembeni sajátos kiszolgáltatottsága szerintem, a legtöbb gyerek nem tud kiszállni egy párbeszédből egy felnőttel, ha már egyszer elindult a beszélgetés. A felnőttek többsége viszont bármilyen beszélgetést bármely ponton abba tud hagyni, ha úgy akarja. Egy felnőtt 5 mondat után is dönthet úgy, hogy módosítja a véleményét arról, akit rosszarcúnak nézett elsőre. A gyerek viszont nem, ezért bele se kezdjen.

Mátai Tamás · http://mataitamas.hu 2012.11.11. 08:24:28

@carissima: oké, így értem, köszönöm a kiegészítést. A holdudvarhatás, a sztereotípiák, de még a xenofóbia sem véletlenül létező jelenségek. Természetesen megkönnyítenek, meggyorsítanak mindennapi döntéseket. Nem szükségszerűen vezetnek hibás döntésekhez, de vezethetnek. Ezzel szemben a kérdezés-nyitottság módszer kisebb mértékben vezet hibás döntésekhez, viszont sokkal-sokkal idő- és energiaigényesebb.

Danny007 2012.11.11. 19:16:45

Ha egy néni összeesne, azért én mindenképp közelebb mennék megnézni, és nem csak arra fogni, hogy "áh csak részeg"... Hiszen attól, hogy részeg, még eshetett rosszul, megüthette magát. Plusz, ha közelebb megyek, a piaszagot úgyis megérezném (vagy nem, mivel nem részeg) és akkor úgyis kiderülne, hogy akkor mi is van.

Emlékszem, egy nap valamiért már későn, sötétben mentem haza... Jött velem szemben egy öreg bácsi, de egyértelműen lehetett látni, hogy részeg, tántorgott össze-vissza, nem bírt egyenesen menni, plusz a kezében ott volt a flakonos bor... Valahogy, a járdáról kitévelygett az úttestre és ott egyszerűen csak összeesett.... De a feje akkorát koppant, hogy az minimum, h a koponyája megrepedt... És most, attól, hogy részeg volt, mégse hagyhatta ott senki a földön, hagy hajtsanak át rajta a kocsik, szintén azt mondván, hogy "áh, csak részeg"...

Danny007 2012.11.11. 19:49:58

Am, az első benyomásaim? Emberekkel kapcsolatban elég jók, sokszor előre is megérzek dolgokat.

Viszont, vannak bizonyos helyzetek, amikor abszolút eltér a benyomásom a valósághoz képest. Ilyen pl, ha iskolát vagy szakot kell választani. Ilyenkor pl a naivitásom és makacsságom közbeszól...

Embereknél, emberekről viszont próbálok mindig tisztán látni, érzékeny és nyitott lenni másokra, odafigyelni a részletekre...

Huhuhujuj, de hogy én milyen benyomást keltek másokban?! :-D Ez szerintem azért nehéz kérdés, mert egyrészt ha magamról kialakítottam egy téves képet, akkor szerintem azt is rosszul ítélhetem meg, hogy másnak milyen lehet az első benyomása rólam. Másrészt, az előző posztodon gondolkodva... tényleg ott lehetnek a vak területeim, amik szintén befolyásolhatják ezt...

Viszont, azt tudom, hogy általában egy magas, bamba, lassú felfogású, értelmetlen mamlasznak néznek, vagy pl "nyominak". Szerintem tévesen, de mi van ha mégis, mások jól látnak csak én nem? Így vagy úgy, de az biztos, hogy sokszor bántottak már meg, csak azért, mert az előbb említetteket gondolták rólam, arra viszont nem gondolva, hogy néköm is van szívöm...

ildsisy 2012.11.12. 09:21:46

A poszt elolvasásakor két dolog jutott eszembe: Az egyik, mikor 30 évvel ezelőtt anyukám leszállt a 7-es buszról a volt Csillag Áruháznál és elájult. Már akkor dolgozott benne a rák betegség, még akkor nem tudta, ott feküdt du. a csúcsforgalomban a piszkos földön, az emberek elmentek mellette, azt hihették, hogy részeg... és pont arra ment a szomszéd bácsi, aki odament hozzá és segített neki valahogy, felpofozgatta, hazakísérte...
A másik dolog, mikor a Batthyány téren, a metróból kijövet, fent a bejáratnál a rácsokon megcsúsztam a csúszós talpú cipőmbe és előre testtel lezuhantam a földre, kezemből kizuhant a táskám, egy szatyor is, és senki sem segített, sőt egy fiatalokból álló társaság velem szemben azt mondták: nézzétek, ott egy részeg nő... nehezen, de feltápászkodtam valahogy és nagyon fájós lábbal, térddel hazaindultam... ugyanis a bal lábam térdében csontkopásom volt (van) és sokkal gyengébb volt a bal lábam akkor pár éve, nem tudtam annyira emelni járás közben, sokszor nagyon fájt, későbbiek folyamán meg is akarták műteni...

Ezek jutottak eszembe... :(

Mátai Tamás · http://mataitamas.hu 2012.11.12. 14:35:04

@Danny007: igen, az "áh csak részeg" mondat után is szabad segíteni annak, aki elesik. :)
A rólad kialakított első benyomások megismerése csak úgy lehetséges, ha megkérdezel másokat, hogy mit gondoltak rólad elsőre. :)

Mátai Tamás · http://mataitamas.hu 2012.11.12. 14:37:02

@ildsisy: Mindkét eset nagyon szomorú. Szerencsés az, ha egy ismerős ilyen helyzetben arrafelé jár, de sajnos nem mindig vannak ismerősök a környéken.
Nehéz lehetett feltápászkodni a fiatal társaság beszólásai közben. :(

ildsisy 2012.11.12. 14:52:20

@Mátai Tamás: ... mert nagyon szégyelltem magam, hogy azt hiszik, hogy... Soha nem estem el gyermekkoromban sem, de abban az évben 3x a 3. a Nyugatinál a síneken közvetlen a villamos előtt, aminek zöld volt már az útja, csengetett, de engem nem látott, egy öreg néni jött fel éppen a lépcsőkön és ő kiabált, hogy ott fekszik egy nő, ne induljon el... reggeli munkába mentem volna, nyáron, szépen felöltözve, de a túl oldali megállóból futottam át (kicsit) és a sínek... arccal lefelé zuhantam csupa lila lettem, véres, koszos... szintén egyedül álltam fel, félve, hogy a villamos elüt. Néninek megköszöntem nagyon, és húztam a csíkot le az aluljáróba, kis tükrömet elő véve, zsebkendővel magamat tisztogatva... nem mentem dolgozni 3 napig. Majd napszemüvegben jártam és dolgoztam... azt hitték a kollégák és nők, megvertek, vagy részeg voltam... bocs. a sok írásért, de még ez a történet vissza volt. :)

Mátai Tamás · http://mataitamas.hu 2012.11.14. 19:40:29

@ildsisy: köszönöm, hogy leírtad ezt a történetet. Szörnyű dolog szégyenkezni egy baleset miatt. :(
süti beállítások módosítása